#LaboratoriaPrzyszłości
II semestr 2024/2025
W ramach programu „Laboratoria Przyszłości” w roku szkolnym 2024/2025 szkoła wykorzystywała następujący sprzęt:
- LEGO® Education BricQ Motion i SPIKE Essential / Prime,
- drukarki 3D i oprogramowanie Tinkercad,
- gimbal do rejestrowania wydarzeń i projektów uczniowskich,
- akcesoria technologiczne i multimedialne wykorzystywane podczas lekcji, wydarzeń i projektów.
- Formy i konteksty wykorzystania
Sprzęt wykorzystywano w następujących działaniach edukacyjnych i promocyjnych:
- a) Zajęcia lekcyjne:
- Informatyka (klasy VI–VII): uczniowie projektowali przedmioty użytkowe w programie Tinkercad, m.in. układanki logiczne, kostki do gry, breloczki do kluczy oraz machiny oblężnicze. Projekty były następnie przygotowywane do druku 3D, co umożliwiło im poznanie pełnego procesu od projektu do wykonania fizycznego obiektu.
- Technika / edukacja informatyczna / zajęcia rozwijające zainteresowania – uczniowie korzystali z zestawów LEGO® SPIKE Essential i Prime, tworząc i programując roboty jeżdżące, które musiały wykonać określone zadania, takie jak pokonywanie trasy, omijanie przeszkód czy reagowanie na kolory i dźwięki. Zajęcia rozwijały myślenie algorytmiczne, umiejętność współpracy i kreatywnego rozwiązywania problemów.
- b) Wydarzenia szkolne:
- Szkolny piknik rodzinny – zorganizowano specjalną salę LEGO, gdzie uczniowie prezentowali efekty swojej pracy z zestawami SPIKE i BricQ. Zwiedzający mogli zobaczyć w akcji zaprogramowane roboty, wziąć udział w warsztatach LEGO i samodzielnie coś zbudować. Wydarzenie cieszyło się dużym zainteresowaniem i promowało edukację STEAM wśród uczniów i rodziców.
- c) Dokumentacja i promocja działań:
- Wykorzystanie gimbala umożliwiło uczniom i nauczycielom rejestrowanie pracy zespołów projektowych oraz tworzenie filmów edukacyjnych i promocyjnych. Sprzęt był także wykorzystywany do dokumentowania wydarzeń szkolnych – np. wspomnianego pikniku – oraz do tworzenia krótkich relacji wideo publikowanych na stronie szkoły.
- Osiągnięcia uczniów i korzyści z wykorzystania sprzętu
Dzięki systematycznemu wykorzystywaniu nowoczesnych narzędzi uczniowie:
- nabyli praktyczne umiejętności z zakresu projektowania przestrzennego i podstaw inżynierii,
- rozwijali kompetencje cyfrowe, logiczne i społeczne,
- doskonalili pracę zespołową i komunikację,
- wzmocnili motywację do nauki przez zabawę i doświadczenie,
- doświadczyli praktycznego zastosowania wiedzy z matematyki, fizyki i informatyki,
- nauczyli się podstawowej obsługi oprogramowania graficznego, robotycznego i sprzętu audiowizualnego.
- Podsumowanie i rekomendacje
Zestawy edukacyjne LEGO, Tinkercad i sprzęt technologiczny znacząco wzbogaciły ofertę dydaktyczną szkoły. Nauka przez doświadczanie sprawiła, że uczniowie angażowali się z większym entuzjazmem i osiągali lepsze efekty edukacyjne.
I semestr roku szkolnego 2024/2025
Nasza szkoła ZSS w Sułkowicach-Łęgu uczestniczy w ogólnopolskim programie Laboratoria Przyszłości. Jest to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech. Celem inicjatywy jest wsparcie szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). Dzięki otrzymanemu wsparciu, uczniowie szkoły mogą korzystać z nowoczesnych narzędzi i technologii wspierających edukację.
W naszej szkole realizowane są zajęcia informatyki w klasie 7 z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych i sprzętu zakupionego w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie zapoznali się z drukarką 3D otrzymaną przez szkołę w ramach programu Laboratoria Przyszłości, poznali zasadę działania urządzenia oraz brali udział w procesie projektowania i drukowania modeli 3D. W grudniu między innymi uczniowie tworzyli projekt, a następnie wydruk 3D szopek Bożonarodzeniowych.
Na różnorodnych zajęciach, a także podczas Rodzinnego Wieczoru Bingo odbywają się lekcje robotyki i programowania z wykorzystaniem klocków lego. Zestawy LEGO Education, które posiadamy, to narzędzie dla uczniów szkoły podstawowej. Dzięki połączeniu kolorowych klocków LEGO, prostego w użyciu sprzętu i oprogramowania oraz intuicyjnego języka kodowania opartego na Scratchu, uczniowie chętnie angażują się w ciekawe zajęcia edukacyjne, by zdobyć nowe umiejętności poprzez udział w kreatywnej zabawie.
Na wielu lekcjach oraz podczas szkolnych imprez oraz konkursów wykorzystywany jest również green screen, aparat oraz statyw fotograficzny, który nasza szkoła otrzymała w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
W roku szkolnym 2023/2024 uczniowie i nauczyciele regularnie korzystali ze sprzętu zakupionego w ramach rządowego programu #LaboratoriaPrzyszłości.
Na świetlicy oraz na lekcjach wychowawczych w podstawówce chętnie wykorzystywano klocki LEGO dla urozmaicenia zajęć. Uczniowie tworzyli roboty oraz różnego rodzaju konstrukcje, które mogli dowolnie programować przy pomocy programu LEGO Education SPIKE.
Zestawy LEGO cieszyły się również dużą popularnością na Rodzinnym Pikniku Country, podczas którego całe rodziny mogły zintegrować się podczas projektowania i programowania modeli LEGO.
Na kółku informatycznym uczniowie projektowali oraz tworzyli różnorodne modele przy pomocy drukarki 3D.
Udało się zaprojektować m.in.: breloczki do kluczy, zawieszki na drzwi, elementy do znaków drogowych, podstawki pod telefon, pojazdy, które miały się poruszać na własnych kołach. Z okazji świąt Wielkanocnych drukowaliśmy różnego rodzaju jajka.
Podczas uroczystości oraz imprez szkolnych używano aparatu cyfrowego oraz sprzętu fotograficznego zakupionego w ramach programu.
WRZESIEŃ 2022
Laboratoria Przyszłości – to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjnił w naszej szkole zajęcia lekcyjne i pozwolił uczniom rozwijać swoje zainteresowania w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, a także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.
We wrześniu 2022 r. w naszej szkole prowadzone były zajęcia z wykorzystaniem klocków Lego Spike Prime oraz Lego Education BricQ. Były to zajęcia koła informatycznego ( 1 godz./tydz.) oraz koła LEGO ( 2 godz./tydz.).
Zajęcia z wykorzystaniem zestawu Lego Education SPIKE- doskonalą zdolności twórcze, uczą rozwiązywania problemów, ćwiczą elastyczne myślenie, uczą budowania skutecznych strategii, kształtują wiarę w siebie, zaufanie, samokontrola, wytrwa
Czas poświęcony był na zapoznanie się z zestawem Lego Spike Prime. Powstała drużyna LEGO, która spotyka się dwa razy w tygodniu (koło LEGO) i przygotowuje się do konkursu First Lego League. Przez ten miesiąc uczniowie zbudowali robota treningowego bazowego i uczyli się go programować. Zmieniali wartości parametrów tak, aby robot poruszał się po linii, kwadracie, omijał przeszkody. Poznali czym jest czujnik odległości i skrypty programistyczne w aplikacji dedykowanej Lego Spike Prime. Była to doskonała nauka i zabawa.
PAŻDZIERNIK 2022
W październiku nasi uczniowie również wykorzystywali sprzęt zakupiony w ramach programu Laboratoria Przyszłości:
LISTOPAD 2022
W tym miesiącu wydarzyło się wiele… Cały czas korzystamy ze sprzętów otrzymanych w ramach Laboratoriów Przyszłości: aparatu fotograficznego, statywu, kijków selfie, zestawów klocków LEGO.
GRUDZIEŃ 2022
Grudzień to czas przygotowań nie tylko do świąt. Nasi uczniowie cały czas przygotowują się do konkursu FLL Challenge i nie tylko. Rozpoczął się projekt związany z Dniem Ziemi. Tworzymy film wykorzystując green screen,aparat, mikrofon….
STYCZEŃ 2023
Programowanie z wykorzystaniem LEGO Sprike Prime to ulubione zajęcia uczniów.
LUTY 2023
Zajęcia odbywają się w trakcie lekcji, koła informatycznego (1godz./tydz.) oraz koła matematycznego (2godz./tydz.)
MARZEC 2023
KWIECIEŃ 2023
Zajęcia koła informatycznego (1godz./tydz.), koła matematycznego (2godz./tydz).
MAJ 2023
CZERWIEC 2023
Czerwiec to ostatni miesiąc zajęć szkolnych W tym czasie nadal nasi uczniowie korzystali z pomocy dydaktycznych otrzymanych w ramach Programu Laboratoria Przyszłości.